Peter Scott Vicaire, whose blog posts on Turtle Talk (the Indigenous Law and Policy Center Blog of the Michigan State University College of Law) will be familiar to those in the aboriginal law field, has published "Two roads diverged: a comparative analysis of indigenous rights in a North American constitutional context" in the McGill Law Journal, spring 2012 issue. The full text is available on LegalTrac, for those with access.
Here's the abstract:
Fuelled by contrasting political backdrops, indigenous tribes on opposite sides of what has become the Canadian-American border have travelled upon very different trajectories, receiving dissimilar treatment from the respective governments that have laid claim to their lands. Indian tribes in the United States have sometimes had progressive legislators and high-ranking government officials enact bold laws and policies that were instrumental in creating positive change. Inversely, Aboriginal peoples in Canada have generally had to muddle through decade after decade of middling, indifferent, or occasionally even malicious bureaucrats who have continued to be too sheepish or backward-thinking to make any significant improvements. Further, the Canadian Parliament has yet to offer any substantive legislation in the vein and magnitude of that which was vital in making positive changes for American Indian tribes, even though numerous independent sources have pointed to such an approach. Rather, decades of piecemeal legislation have served only as a halfhearted attempt to counter the more odious effects of the archaic Indian Act, while those laudable governmental voices that have called for bold, substantial change have been largely ignored.
Alimentées par des contextes politiques divergents, les tribus autochtones de part et d’autre de la frontière canado-américaine ont parcouru des trajectoires assez différentes, faisant l’objet de traitements dissimilaires de la part de leur gouvernement respectif ayant revendiqué leurs terres. Les tribus amérindiennes aux États-Unis ont pu quelquefois profiter de la collaboration de législateurs et de responsables gouvernementaux progressistes qui ont promulgué des lois et des politiques courageuses ayant contribué à l’avènement de changements positifs. À l’inverse, les peuples autochtones du Canada ont généralement eu à se débrouiller seuls, décennie après décennie, devant des bureaucrates médiocres, indifférents, ou parfois même malveillants et trop penauds ou régressifs pour apporter des améliorations significatives. En outre, le Parlement canadien n’a toujours pas proposé de législation substantielle dans la même veine et ampleur des textes américains, et ce même à la lumière de nombreuses sources indépendantes favorisant une telle approche. Plutôt, des décennies de mesures législatives fragmentaires n’ont servi que de timide tentative pour contrer les effets les plus odieux de l’archaïque Loi sur les Indiens, alors que les voix gouvernementales louables, ayant fait appel à d’importantes et d’audacieuses améliorations, ont été largement ignorées.
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