Correspondence between Premier Richard Hatfield's Progressive Conservative government and pro-choice and pro-life activists indicates that regionalism and religion were central to the pervasiveness of pro-life ideology and the rejection of pro-choice arguments between 1980 and 1987. Despite statistical evidence that proved abortion services were inaccessible, the government received assistance from the medical community to pass anti-abortion legislation that prohibited abortion clinics and appeared to maintain the status quo. This article provides a regional perspective on the history of abortion in Canada, but it more importantly probes how religious and cultural beliefs shaped politics and society. ] La correspondance entre le gouvernement progressiste-conservateur du premier ministre Richard Hatfield et des militants pro-choix et pro-vie indique que le régionalisme et la religion étaient au cœur de l'idéologie pro-vie omniprésente et du rejet du mouvement pro-choix entre 1980 et 1987. Malgré des données statistiques prouvant que les services d'avortement n'étaient pas accessibles, le gouvernement a reçu l'aide de la communauté médicale pour adopter une loi contre l'avortement, qui interdisait les cliniques d'avortement et semblait maintenir le statu quo. Cet article offre une perspective régionale sur l'histoire de l'avortement au Canada mais, ce qui est plus important, il examine comment les croyances religieuses et culturelles ont façonné la politique et la société.
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Wednesday, December 26, 2012
Ackerman on the abortion debate in NB in the 1980s
Katrina R. Ackerman, "Not in the Atlantic Provinces": The Abortion Debate in New Brunswick, 1980-1987, in the winter/spring issue of Acadiensis:
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